Thursday, February 19, 2009

~berkahwin dgn org bukan muslim.. ~~

assalmualaikum, erm.. nk ty pendapat u all..
berkahwin ngn org bkn muslim, ape pendapat korang?
huhu.. aku ty ni bkn pasal aku yg nk kawen, tp ni tajuk tuk tugasan aku.. huhuhu..sebenarnye, kena bgi pandangn ulamak mengenai ni, tp aku nk gak tau pe pandangan korg..
berkahwin ngn org bkn muslim.. ada halangn..antaranye:-
  • kompom la dr parents kan?
  • masyarakat pandang ape plak?mostly, pandang negatif punyela..
  • erm.. mst terpk, boleh ubah ke cara idop dyorang? dr non muslim environment, ke muslim environment..lag2 yg lelaki..yg idop secara sosial 2..

ada juga kelebihan:-

  • at least, kt leh mengislamkan mereka..tp jgn la masuk islam kerana cinta.. x btol 2..kalo kerana cinta kpda ALLAH x pe la kan..
  • mengembangkan generasi kt sebagai seorng muslim..mcm zaman melaka nk berkembang ke tanah melayu dulu, kan ke melalui perkahwinan, dyorg kembangkan islam..

ermm.. ape lagi ek?? hopefully korng menyatakan pendapat korang masing2 k..

7 comments:

fLoRa87 said...

utk persoalan ni.. based on family pnye pengalaman k..

makcik2 flora blah papa bnyk yg kwin dgn org yg bkn seagama.. so far, hdup mereka bahagia & mengikut landasan islam..

pd mulanya, mdpt gak tentangan dr family tp apa blh bwt.. sme2 dh syg.. tkt jd pape, maka mereka pn izinkn.. kira dpt restu 2 penting..

then.. apa yg flora leh lihat skrg.. bila pakcik2 flora yg bru msuk islam ni lebih menyelami islam 2 sndri dr kita yg islam sejak lahir ni.. sgt bersyukurlh dgn hal tsbut.. smtime malu gak kt diorg coz kte yg islam ni pn x perfect mn.. ssh nk jd cth bwt mereka..

dak in said...

better ko tye kiki lala..
huhuhuhu...
idea dia bernas....

ummuhadhra said...

kiki??

ikki ke??

thanks flora, tp lau yg jenis leh istiqamah cm 2, leh la.. lau yg kejap je alim.. pas 2 jadi blk??
cm ne?

qery said...

Salam..aku ase ad 2 pkara y kte kne paham samada kita sbg muslim memimpin dia (bkn muslim)@ sebaliknye. Jd, perbaiki n mantapkn dri kte dgn akidah,akhlak seorang islam sbenar. Klu dri sendri tunggang langgang, apatah lg nk betulkan dri org lain. Insyaallah.Salam.

ummuhadhra said...

btol gak la yg 2.. ermm.. tu yg penting gak kan??

kt ni dh tulen2 org islam, so, kna kuatkan dan bykkan ilmu ttg agama, lau kt pun lemah,n nk mintak plak dy melindungi kt??memimpin kt?? adoii..

macam2 leh jadi..

shaziera87 said...

iks.... tau laa nk komen ape yann... tak boleh nk bayangkan kalau berlaku pade diri akuu.. camne ea..?? boleh ckp tak nk tak..?? hihi ^.^"


p.. akak sdare ak.. (mmg baik gle.. satu2nye kakak yang dah mcm kakak sendiri dan aku paling sayang die!) die kawin ngan non-muslim... abang jeff aku panggil die.. abang jeff tu dah lame masuk islam walaupun family die msh dgn agama lama... em.. so far.. aku suke tngok dorg.. bahagia.. alhamdullillah...

dlu tyme ibu ngan abah aku g mekkah staun lepas.. dorg la yang jaga kteorg.. bawak g jln.. sakit bwk g klinik.. wat bbq nk hepi2 kan kiteorg.. em.. mmg spoting laa abang tu.. :)

penerimaan keluarga abang jeff tu kat kakak aku, dorg terime dengan baik.. :)

ummuhadhra said...

wahh!! lau cm 2 x pe la..

tp hal agama dy amek berat x? kirenye abg jeff 2 convert islam seblom kenal akk ko 2?

aku pun ada gak.. akk tmpat keje aku.. dy kawen ngn non muslim..
mule2 ok je.. x penah tggl solat.. lame2 kopia ke mane, sejadah ke mane..

ermm.. donia.. donia..