Monday, October 26, 2009

kasih kekasih


Kasih Kekasih
Album :
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com/


Tak Perlu Aku Ragui
Sucinya Cinta Yang Kau Beri
Kita Saling Kasih Mengasihi
Dengan Setulus

Hati Ayah Ibu Merestui
Menyarung Cincin Di Jari
Dengan Rahmat Dari Ilahi
Cinta Kita Pun Bersemi

Sebelum Diijabkabulkan
Syariat Tetap Membataskan
Pelajari Ilmu Rumahtangga
Agar Kita Lebih Bersedia
Menuju Hari Yang Bahgia

Kau Tahu Ku Merinduimu
Ku Tahu Kau Menyintaiku...
Oh...Kasih
Bersabarlah Sayang
Saat Indah Kan Menjelma

Jua Kita Akan Disatukan
Dengan Ikatan Pernikahan...
Oh..Kasih
Di Sana Kita Bina
Tugu Cinta Mahligai Bahagia
Semoga Cinta Kita
Di Dalam Redha Ilahi
Berdoalah Selalu
Moga Jodoh Berpanjangan


har3.. lagu ada kena ngena ngn aku ni..
igt aku saje2 nk letak ke?????????

Monday, October 19, 2009

oktober kian berakhir






















salam..

ermm.. oktober kian berakhir.. kenapa aku pilih tajuk ni??
sebab..sebab.. tajuk lain xda dah.. tggal yyg ni je..
so, aku pilih la.. hahahaha...
dh lame x ramah tamah kat cni.. oktober ni, ni je aku coret???
hampagas sungguh.. huhuh.. org nk ada blog, dy pon nk ada gak..
ni dah ada, x reti2 nk update..

ermm.. manusia..manusi.. x penah menghargai ape yg ada depan mate..
tp bile dah melayang, mula la nk terkedek2 carik..
tol x??

cam 2 jugaklah ngn nikmat tuhan yg dkurniakan, x reti2 nk bersyukur..
bile dh tersungkur,
name sape yg dseru???

ALLAH... TUHAN..

minta pertolong dari sape???

ALLAH... TUHAN...


erm.. bese la 2..
ntah la ape aku rapik ni.. tp asenye ad pekdah kot..


sebenarnye nk cter pengalaman p kursus kawen pada 17 & 18 oktober baru ni..
tp x sempat plak.. klas jap ag.. kol 10.00.. huuhu.. so, next time la yea..



p/s: nk kawen dahh...

Thursday, September 10, 2009

:: nk balik raya!!! ::

assalamualaikum..

salam lebaran sume!!

sedar x sedar dh 20 ari kt berpuasa kan.. alhamdulillah, segala ibadah yg dilakukan tahun ni berjalan lancar.. cume sempurna ke x, wallahu a'lam..

xda pe nk coret...
SELAMAT ARI RAYA!!!!!!!

Friday, August 28, 2009

akhirnye...

assalamualaikum..

yuuuhuu!! selamat bersua kembali cik c laman ijau..

kembalinya aku ke cni ari ni.. ingin berkongsi cerita.. ingin meluah rasa..

tanggal 27/08/09..
ari ni.. aku exam usul fiqh.. hadoii.. pocah palo..

ssh gler xm ni.. bace, bace dah.. tp x conpiden.. isonye..
tp harap2 dapatlah natijah yg baek.. hehehe..

abeh xm 2.. ujan lebat x benti2.. adoiii.. cm ne ngn plan ptg ni..
nk x nk kena jadi gak la.. lau x, ape kate org tua..
xpe.. tggu je la ujan benti.. janji kol 5pm dh kena bertolak..
tp keadaan cm ni.. x mengizinkan..

5.15 pm..
nset ku berbunyi..menandakan msg masuk..
'cyg.. ujan lebat ni.. cane ni? cane ni?'
'tggulah kurang ckit.. bawu redah k... ati2'

5.27 pm..
'cyg.. abg terjah je la ujan ni ye.. lau nk tggu, pas sahur esok bawu kt sampai..'
'baeklah.. i'm waiting'
aku p solat asar.. n siap2.. ujan masih garang.. dah siap pon.. ddk sambil taggu insan yg dinanti..


pandang lua tingkap.. sejuk giler.. ujan makin lebat..
5.39 pm..
'syg.. ujan lebat sgt ni.. benti jelah kat mane2.. bahaya la.. t dah sampai, tggu cyg kat tempat berbumbung'

5.48 pm..
'dah sampei pown'
aku bergegas pkai sweater hadiah darinye.. sarung kasut dan turun mendapatkan beliau..
dari jauh kulihat dia atas moto ngn baju ujan.. sbhgian seluarnye dah basah.. "sian.." (detik hatiku..)

aku mendapatkannye.. kami bertukar senyuman.. dan meneruskan perjalanan..
destinasi kali ni.. komuter kepong sentral.. kena gak balik umah naek komuter..
ujan gle ni..

5.59 pm..
sampai pon.. dia kunci moto dia.. dan menuju ke platform..
aku beli tiket..
tb2.. nset aku berbunyi..
'yan.. ko ngn tajwid(name samaran beliau) smpai kol bp? kat men 2?'
'smpai dlm kol 8.. tren tunda..'
'ok.. t sampai serdang aku ngn angah amek korg'

begitu lah akk aku.. dy paling x sabar ngn kehadiran tajwid ke rumah kami..
actually mak ajak kami berbuke same.. pasal ad hal nk bincang...
tajwid sendiri pon mmg nk jmpe fmly aku.. pasal nk bincang gak.. huhuhu..
guess what???

6.17 pm..
tren pon sampai.. kami naek.. sampai d serdang kol 7.58 pm.. cun ar 2.. solat2 n tggu akk aku datng amek..

setibanye kat umah.. meriahnye owg.. ramai plak owg kat umah aku ni..
ni sume gara2 nk tgk tajwid la ni.. jiran seblah umah pon ad??
hadoiiii.. kami pon isi pewot yg berkeroncong lagu pe2 ntah ni..

pas 2, tajwid jmpe la ngn sume fmly ak.. tp waktu 2 abg aku nk p traweh.. so, xdalah borak ngn tajwid ni.. huhuhu..

10.00 pm..
abg ak balik.. bawulah jumpe n borak ngn tajwid.. aku nek atas..
anak dara ar katekan.. lame gak.. mak aku panggil turun.. sbb nk anta kami.. anta aku kat uia.. anta tajwid kat bus stop berdekatan ngn kepong.. sekian..

*persoalan= apakah yg dibualkan??

Wednesday, August 19, 2009

:: fadhilat solat tarawih ::


salam...

semperna dgn hampirnye bulan ramadhan ni.. sy ase nk kongsi ttg fadhilat solat tarawih.. besar fadhilatnye.. ramadhan kan setahun sekali.. maknenye, solat tarawih pon seton sekali la.. so??? rebutlah peluang ni sebaiknye...


1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua

Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.
3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah ‘Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat

Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.
6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh

Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan

Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.
10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.
14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.
16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.

renung2kan.. selamat beramal!!

Friday, August 14, 2009

blog yg sepi..


salam.. ai allzz..


lame dh x update menatang ni..


bkn ape.. nk update.. byk ngat cter.. byk bnda nk dkongsi..

byk bnda nk mntak pendapat.. tp...???


jari2 ni malas plak..


hohoho.. nway, aku ase skang, aku la manusia paling happy d muke bumi ini..

hehehe.. nape?? sbb aku dterbangkan d dunia khayalan..


nape?? sbb aku happy la..


keh3..




p/s: tade mende pon.. saje nk ketok jari kat keyboard

Thursday, July 30, 2009

dalam hati ada cinta

ai.. salam..

kabare kawan2.. huhuhu..

lame dh x ketuk keyboard ni tok mencoretkan sesuatu..
ari 2 aku bkk x leh.. x tau la nape..

redha je la.. huhuh...

ermm.. dalam hati ad cinta.. yela.. dlm hati aku ni dh lame terputik satu rasa cinta..
cume cinta x pasti..

korg penah dengar x cinta manusia kerana ALLAH??
aku selalu dgr.. tp aku x paham..

skang ni, aku ase, cm dah paham la.. tp x tau la btol ke x..
lately, aku makin rapat ngn sorg hamba ALLAH ni.. ape yg membuatkan aku rapat ngn dy??
1 je.. dy sgt menitikberatkan hal agama..
i love dat kind of person.. tp x da la dy 2 nmpk cm 2.. dr segi penampilan x mcm 2.. rilex je.. pakai gak cap..
dgr gak lagu2 rock.. tp bab2 tanggungjawap pd ALLAH.. jgn ckp la..
sgt penting bg dy.. (bg kita pun penting gak..he3)

selama ak couple ngn org2.. x penah sorg pon ad yg igtkan aku bab solat..
x da sorg pon kejut ak waktu subuh..
xda sowg pon ceritakan aku sirah nabi..
xda sowg pon cter ttg hukum ALLAH..

tp dy lain.. sgt lain.. rasa seronok bile berdamping ngn dy..
x lupe pada MAHA PENCIPTA
x lupe pada hukum..
x lupe pada tanggungjawab sbg seorg muslim..

yg menjadi tnda ty skang..


ADAKAH ITU YANG DIKATAKAN CINTA MANUSIA KERANA ALLAH??

dy dh propose ak jd teman dy di dunia n insyaALLAH akhirat..
tp aku x terima dy lagi..
bukan x nk.. cume takut..
tp aku dh pesan kat dy yg kami ni bkn ada hubngn lagi.. n dy pon paham..

tanda ty ke-2:-


CINTAKAH AKU KEPADANYA??

tp siyesly aku sgt selesa ngn dy..
and ciri2 insan yg akan bertahta kat hati aku, ad pada dy..







"YA ALLAH....BANTULAH HAMBAMU INI..
TEMUKANLAH AKU JALAN PENYELESAIAN.."


Friday, July 24, 2009

the reason why we must smile


  • smiling makes us attractive


  • smiling changes our mood


  • smiling is contagious



  • smiling relieves stress



  • smiling boosts ur immune system



  • smiling lowers ur blood pressure



  • smiling releases endorphins, natural pain killers and serotonin



  • smiling lifts the face and makes you look younger



  • smiling makes you seem successful



  • smiling helps you stay +ve...


(",)

Wednesday, July 22, 2009

tagged by Flo the 'low'

1. apa perasan sekarang

*zero.. bese je.. x da perasaan kot.. wahaha..


2. saya nak makan

*nasi putih+lauk pauk.. lunch time maa...



3. saya x suka

*penipu,pengkhianat, tggu org(org tggu sy x pe je..)


4. impian saya
*berkhidmat utk WOOHP (World Organization Of Human Protection ) sebagai ahli totally spies




5. haiwan yg saya tidak suka

*cicak!! (eeeeyuck!!!)



6. saya harapkan
*yg terbaek untuk diri dan family sy..



7. jika boleh diputarkan masa
*sy akan terima offer tuk amek bachelor of education in guidance and counselling



8. saya pada 10 thn akan datang
*sy berumo 32. so, masih cantek dan tetap cute bersama anak dan suami serta harta yg mencukupi..(insya allah..)


9. hp saya adalah
*dunia komuniti sy.. kerana sy subscriber BOTS.. so, sp2 ad BOTS, add la sy..


10. saya pernah bercinta sebanyak
*4 kali.. hopefully yg ke-4 ni adalah yg abadi..



11. saya suka pada
*kehijauan


12. kawan2 saya
*sengal seperti sy.. kerana sy hanya masuk dgn kawan2 seperti i2..
lau x sengal pon sy kawan gak la...


13. pernah dikhianati
*lau x pernah, xdalah sy tau rencah sebenar kehidupan..


14. apa yang hendak dilakukan terhadap org yg mengkhianati anda
*ketok pale dy.. picit kuku dy.. tarik bulu idong dy.. ketip pipi dy..


15. senaraikan 8 orang untuk di tag
*my lovely kak lisz

*HS (ikmal space)

*cikgu nur

*little lullaby(aziera)

*eiyan fc (eiman)

*sesape je

*sesape je

*yg bace mende ni..(amanah ni.. wahahahaha..)

p/s:- sila promote blog sy..

Monday, July 20, 2009

peristiwa besar dalam hidup RASUL..(isra' mikraj)

salam..

selamat menyambut israk dan mikraj pada hari ini..ermmm.. adaa yg cuti ari ni.. ad yg x cuti..
aku, walopon d UIAM. tetap x cuti.. so?? lau x cuti, x yah ke memperingati peristiwa tersebut??

peristiwa ape?? peristiwa itu yg kita x tahu.. hahahaha...
xda la.. juz kidding.. peristiwa yg dsebutkan adalah ISRAK MIKRAJ..

hmm.. so, kepada sesiapa yg cuti2 2, jgn la syok cuti g njoy plak..
nk njoy x pe, tp jgnla hgga x ingat tarikh kebesaran dlm bulan islam ni..(ceeeewahhh!!! gaya pendakwah bebas la plak azyan ni.. hehehe..)

so, d hari yg penoh barakah ni, aku nk kongsi ngn korang some info 'bout isra' wal mikraj.....

leh kan?? kan?? kan??

ikutilah...(ehsan dari
http://e-malabari.net/)

Menguji Iman Melalui Peristiwa Isra’ Mikraj

Pada setiap tanggal 27 Rejab tiba , kita akan selalu teringat suatu peristiwa yang sangat luarbiasa , yang terjadi sejak 15 abad yang silam, iaitu peristiwa perjalanan Nabi Muhammad s.a.w. di waktu malam dengan menaiki buraq dari Masjid al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa di Palestin, terus naik ke langit ke tujuh sampai ke Sidratul Muntaha. ,peristiwa ini lebih dikenali dalam masyarakat kita hari ini iaitu ‘ Peristiwa Isra’ dan Mikraj”

Hebatnya peristiwa ini sehingga mengundang sebahagian dari kaum Muslimin setiap pelusuk negara kita memperingatinya dengan mengadakan pelbagai kegiatan khususnya di masjid-masjid, surau-surau, sekolah atau pusat pengajian tinggi dan sebagainya semata-mata untuk meraikan sambutan peristiwa bersejarah ini sehingga semangat ini terbawa-bawa walaupun bulan Rejab telah berlalu.

Peristiwa Isra’ dan Mikraj terjadi Cuma sekali sepanjang sejarah hidup Nabi Muhammad s.a.w. Satu setengah tahun sebelum berhijrah ke Madinah perkara yang berlaku ini terjadi kepada diri seorang manusia maksum dan sungguh luarbiasa sehingga tidak semua orang meyakini kebenarannya , kecuali orang yang benar -benar beriman, yang mendapat hidayah dari Allah s.w.t.

Bagi orang yang beriman kepada keesaan Allah dan hari Kiamat, ia menerima dengan hati yang terbuka dan pasrah, diterima kerana merupakan satu perkara yang logik,apatahlagi peristiwa itu dihubungkan sebagai salah satu mukjizat Nabi Muhammad s.a.w., maka tidak ada masalah yang perlu diragui. Yang jelas kebenaran peristiwa ini tidak mesti sesaui dengan hukum alam dan logik akal manusia, tanpa juga mempercayai secara jasad dan roh, kecuali setelah diperoleh bekas-bekas yang nyata dari peristiwa tersebut. Kita juga mesti beiman deng Isra’ dan Mikraj iaitu ada perintah kewajipan menunaikan solat lima waktu. Kewajipan inilah yang menjadi pokok keimanan dan hendaklah dikerjakan bersungguh-sungguh serta tidak meninggalkannya.
Semasa perjalanan Nabi Muhammad bersama Jibril menuju ke Sidratul Muntaha mereka bertemu dengan para nabi terdahulu di setiap langit seperti Nabi Adam, Nabi Yahya dan Nabi Isa, Nabi Yusuf dan Nabi Idris alaihima salaam, Nabi Harun , Nabi Musa dan Nabi Ibrahim. Kemudian meneruskan perjalanan sampai ke suatu tempat yang bernama ‘Sidratul Munhata’ iaitu suatu kumpulan bintang -bintang terakhir dan tertinggi , letaknya sangat jauh di luar ‘ susunan tujuh langit’ yang disebut tadi, kemudian meneruskan perjalanan lagi ke suatu tempat bernama ‘Baitul Makmur’ suatu kumpulan bintang sesudah Sidaris ( Sidratul Muntaha).Di tempat inilah Nabi Muhammad menerima perintah wajib solat yang pada mulanya perintah itu sebanyak 50 kali sehari semalam. Tetapi atas nasihat Nabi Musa, Nabi Muhammad memohon kepada Allah agar dikurangkan , kerana beliau khuatir kalau-kalau umatnya tidak mampu melaksanakannya kelak. Allah s.w.t. mengurangkan sampai 5 kali sehari semalam.

Hikmah dan tujuan utama peristiwa Isra’ dan mikraj adalah agar umat Islam mewujudkan hubungan dengan Allah yang juga disebut dengan istilah ‘Solat”, sebagai suatu ibadah utama yang wajib dikerjakan 5 kali sehari semalam, sesuai dengan tata cara dan tata tertib yang digariskan oleh Rasulluh s.a.w. pada masa hayatnya yang diterima secara langsung bukan sebagaimana biasa melalui wahyu.

Ia juga sebagai memperlihatkan kekuasaan dan kebesaran Allah s.w.t, dimana waktu itu bangsa Arab masih banyak yang mengingkari kebenaran ajaran Allah yang disampaikan nabi untuk , menjelaskan kejadian in adalah suatu pekerjaan yang berat supaya mereka dapat meyakini dam mengerjakannya secara ikhlas, semestinya keadaan itu disertai dengan peristiwa luar biasa yang disebut sebagai mukjizat.

Antara sebahagian kejadian yangditunjukkan kepada nabi dimana semasa baginda manjalani peristiwa ini, manusia diazab dengan cara memotomg lidah sendiri kerana dosa yang dilakukan semasa hidup didunia disebabkan terlalu suka mengumpat, mencela dan mencaci orang lain, Rasulullah juga ditunjukkan bagaimana seorang yang mengangkat kayu api walaupun dia sudah tidak mampu memikulnya dia masih menambah beban itu sehingga membinasakan dirinya sendiri. Keadaan ini tidak terkecuali masih terjadi dalam masyarakat kita dengan menerima bebanan amanah sedangkan mereka sudah tidak mampu memikulnya. Begitu juga diperlihatkan kepada beliau terhadap mereka yang mengingkari, serta tidak mahu melaksanakan sembahyang dengan dirantai dengan besi yang dinyalakan api melingkari tubuh mereka dan betapa siksanya mereka ketika itu.

Yang menjadi agenda utama sempena peristiwa ini adalah perintah wajib sembahyang lima waktu sehari semalam, baik untuk peribadi nabi s.a.w. mahupun untuk umatnya dengan waktu yang telah ditetapkan….
Betapa pentingnya sembahyang di dalam kehidupan seseorang Muslim , maka marilah kita tanamkan pendidikan Islam secara umum dam pendidikan agama secara khusus kepada anak-anak kita . Kita mesti ada perancangan terutama yang berkaitan masa depan anak-anak dengan dibekalkan mereka dengan pengajaran agama, supaya nanti mereka tidak lupa dan salah faham mengenai agama Islam, tidak lagi yang tidak tahu Rukun Islam dan Rukun Iman dan ia akan menyedarkan mereka untuk menguasai seluruh kehidupan dengan amalan baikdan sempurna.
Jadikan pengajaran dan iktibar dari peristiwa Isra’ dan Mikraj sebagai langkah untuk membersihkan serta membentuk sahsiah diri kita dengan kembali ke jalan Allah dan meninggalkan perbuatan keji yang sia-sia.

Dipetik dari ‘Khutbah Jumaat khas sempena Isra’ dan Mikraj bertajuk menguji iman melalui peristiwa Isra’ dan Mikraj terbitan JAIS

pesanan kepada diri sendiri: azyan, kot ye lah copy kat website laen, jgn syok copy je.. contohi sekali yerk..

k.. hopefully korang sume pon dapat info yg bermanfaat dr cni yerk.. moga kt sume juga mendapat syafaat.. hehe..
wassalam..



Bukti kebesaran Allah SWT batu tempat duduk Nabi Muhammad SAW saat Isra Mi’raj sampai kini masih tetap melayang di udara. Pada saat Nabi Muhammad mau Mi’raj batu tsb ikut, tetapi Nabi SAW menghentakan kakinya pada batu tsb, maksudnya agar batu tsb tidak mengikut. Kisah Isra Mi’raj Nabi Muhammad SAW tentang batu gantung tsb yang berada dalam masjid Umar (Dome of the Rock) di Lingkungan Masjidil AQSHA di Yarusalem

Friday, July 17, 2009

.::malam pekat lagi likat::.

salam...

malam ni pekat..
likat plak 2.. so???
haaa.. so??? so far so good la.. hehehe..

mst korg ase nk tempeleng ak kan??
peduli hape ak..


aku x kesah wat la.. ape korang suke..
yg penting, itu kenyataan..
ari ni last date utk add n drop subjek.. ak amek 16 ch.. bykkan??
ptt nk amek 13 je.. tp td cbe log in x ley plak..
may be 2 petunjuk soh ak amek 16.. coz b4 this ak terpikir2 nk drop yg mane..

alhamdulillah.. sume settle..
so??? so ni aku punye subjek diz sem.. silalah tgk...

Wednesday, July 15, 2009

bosang~~bored~~




salam..huhuhu.. bosang gila ari ni.. x tau nk wat pe..
kelas sejibik je.. 2 pon sejam.. klas pg cancel plak.. adoi.. membe2 ad klas plak..
nk wat ape ni???
bosang2.. semlm alhamdulillah.. sume klas ak dh kompom..
sume berjalan lancar..br je td print out comfirmation slip.. huh!!
bile2 susun2 leklok jadual 2.. mcm mangkak.. x balance langsung..
hehehe.. tp x pela.. at least dpat ape yg dhajati..
nk wat ape g ni ek.. x tau.. tolongg!!!!!!!!!!!!!!!!!
seb bek kat ITD ni ramai org.. lau x ak dh jerit mntak tolong.. huhuuh...
dah la.. adios!!!

Tuesday, July 14, 2009

sijil penghargaan tok sume pengikut...


saya dgn bangganya.. mempersembahkan.. segulung sijil x berapa nk gulung kepada kamu sume.. sila ambil.. hehehe..
org2 yg wajib amek..
1. dak2 87 yg ada blog.. (yg xda blog pon leh je wat blog semata2 nk amek sijil ni... wahahaha...)

long time no see..

assalamualaikum..

huhuhu..
rinduuuu....rindu serindu rindunya...(dgn tone lagu rindu serindu rindunya..)
ermm.. siyes rindu gler laman ijau ni...
dh lame x update..
dh lame x follow up blog olang.. sowy 2 my followerzz k.. huhhu..
kepada sahabat handai i miss u soooooooooooooooooooooooooooooooo much!!
mmuahh.. muahhh.. sayang lebih la.. hahahaha (wan yg aja aku jadi cm ni..)
hehehe.. sekian.. itu sahaja luahan atiku..

Thursday, May 21, 2009

lagi pasal AKIM AF7



salam.. adaaab..

huhuhuhu.. lagi mengenai AKIM. oleh kerana aku minat akim, maka aku ngn bangganya wat la theme fon dy.. hahaha (hnya untuk pengguna S.E shj)

trimas...

just 4 AKIM's FAN



AKIM AF7.thm
[klik kat sebelah ni]

Sunday, May 17, 2009

juara af7



ermm.. pukul 9 tadi menyaksikan 5 finalis telah pon berentap merebut gelaran juara AF musim ke-7.. walaubagaimanapun, juara telah kita ketahui.. huuhuh..

AF kali ni mmg x leh djangka la sape pemenang..
sgtla unsangkarable.. hehehe..kedudukan berubah2.. x tetap langsung..
namun sumenye terjawap bile AC mengumumkan bahwa gelaran juara AF musim ini telah disandang oleh hafiz..

hafiz c anak manje.. (fan hafiz jgn plak nk baling aku ngn selipar.. hehehehe..) huhuhu.. beliau yg menang.. x pwas ati tol la..


suppose AKIM yg menang.. akim best.. I'M YOURS!! huhuhuh..

minggu ke-9, minggu terbaek akim.. gler best la dy bawak lagu feveret aku ni.. cedap...huuhu.





aku ni minat kat akim.. thats y la aku cakap cenggitu.. huhuhu.. ape2 pun, congrats 2 hafiz..
n congrats juge pada sume finalis.. yg berjaya melangkah ke konsert final.. hehehe..

ape2 pon, sape yg minat gak kat akim ni.. silalah ke link.. [klik gambar]


Friday, May 15, 2009

taboo.. dalam kenangan...


salam ollzzz!! huhuhu..
ni berita terkini taboo..x a terkini sgt..pasal dh lame gak la..
aku x sempat nk update kesihatan dan perkembangn taboo..

kini, taboo ku telah kembali ke rahmatullah..(bleh ke kucen pon d gelar begitu??)
sgt sedih saat itu..

mlm aku tulis cter pasal taboo kat korang 2 kan?
haaa.. esoknye, dy menghembuskan nafas terakhir..

menurut sumber yg boleh dpercayai (abang aku):

rizal: "aku nek bilik kol 6 lbh pg.. mlm 2, aku layan bola, smbil dtemani taboo..
beliau nmpk chat walopon berjalan agak perlahan.. namun gerak dan perilaku beliau menunjukkan tanda2 sudah sembuh ckit.. bengkak d molot beliau juga sudah beransur kecut.."
"taboo, pada mlm 2, x ddk diam..kejap nek atas,kejap dok depan, kjap main kat tangga, kjap g dapor.. tp beliau g dapor x jamah ape2 pon.. mgkin krana skit.. 2,3 kali juga taboo nek atas, tp trn blk.. pasal mak ttp pintu blk.."
"aku x ttp lampu dapor.. pasal tgk taboo ada kat sebelah bekas mkanan.. takut mak terpijak dy plak.."
begitu la sedikit sebanyak cter abg aku..

x lme kendian, mak aku trn.. tgk ada taboo.. mak aku wat keje cm bese.. x lame 2, sume kucen2 mengiau.. pggl mak aku.. sekor2 g ciom taboo..
mak aku ingt nape.. mak aku pon g la.
tgk2 taboo dah keras.. hahh??? padahal baru je.. how come?? ngat sedih, n berat hati, mak aku angkat dy.. pas 2??
aku x tau sgt la cter dy.. pasal aku xda d tmpat kejadian..

yg aku tau, adek aku g tanam dy.. begitu lah pengakhiran hayat c taboo..
xda lagi kucen cm taboo.. huhuhu.. seisi umah sgtlah sedih.. terutama mak aku.. lagi beliau sedih bile dgr abg aku cter yg dy nek atas 2,3 kali.. mgkin nk ciom mak aku kali terakhir tp x pat.. sbb mak aku ttp pintu.. padahal seblom ni, mak aku x pernah ttp pintu..
abg aku jugak natar org yg sedih..

yg paling syoknye, abg aku yg x bape nk ske ngn kucen berkate, mlm 2, taboo terlepaskan hajat beliau d tepi tgga, n abg aku plak yg cuci?? pelik3.. dan abg aku bgga, krana, beliau lah org terakhir yg berkhidmat tok taboo ketika hayat...

??? skudeng awrd??


hahahahaha.. dak in wat lawak..

beliau berjaya skudeng mahligai hijau aku ni..

chess!! tp pelik... dy skudeng, aku yg dapat award??

hahaha.. blasah je la.. ape2 pon. tq..




ID beliau:

* norul ain mat som

*lebih kejam dr yakuza

*die hard fan RAM (tgk saje lah koleksi beliau)

Friday, May 8, 2009

taboo.. cm ne leh jadi cm ni??

huk3.. codeh.. codeh.. nape taboo jd cm ni??

hmm.. acctually, aku x ske kucen..

tp dh hngga 8 ekor kucen kat umah aku.. family aku sume ske... so, ske gak la..


aku bkn x ske ape, ada xperience kena cakau!!. sakit beb!!


ermm.. ni kucen spesel aku.. pandai ngurut.. huhuhu.. tp.. beliau sakit.. x tawu nape..


ari 2, dy ok je.. soknye dy g maen kat lua.. pas 2 x blk2.. n ktorg x nmpk...

aku masuk bilik bawah, tgk2 ada taboo atas meja.. monyok je.. aku soh adek aku amek..

alih2 mulut ye darah.. manyak la 2..


pas 2, dy x ngiau pon.. sian kat dy.. mak aku terkejut.. mak aku rawat la dy.. pas 2, masukkan dy dlm kandang, sangkar, (ntah ape ntah nk pggl umah dy 2)... xlame 2, idung dy plak berbuih..then, amak aku wat ape ntah kat dy.. aku x tgk.. x leh.. sian sgt..

dy pon tdo.. mak aku selimutkan..


sok bgn pagi, dy ilang???


mane g?? sume dah isau.. mak aku ngn adek aku redha.. kate mereka.. ajal dh smpai.. aku pon sedih.. pelik!!!

erm.. mak aku kate, taboo mati tgh jln kot.. xnk ktorg tgk bangkai dy..

adusss... gler sadis!!


sampai mlm aku tggu dy.. sedih beb... dh la taboo ni pandai urut ktorg.. dy ske nk urut aku.. tp aku x nk.. geli la.. pttla sejak akhir2 ni dy asek nk urut aku je.. ada tanda upenye.. hmmm..


pas 2, dlm kol 11 lbh mlm 2, mak aku nk ttp pintu, tgk2 ada taboo.. aaaaaaaaaaaa....

taboo dh kembali.. aku cpat2 soh adek aku amek.. adk aku pon amek.. tgk2.. g teruk kadaan dy..

sian kat dy.. mulut dy.. sumbing..

bengkak.. huhuhuhu.. dy nanes la.. uish.. tersentuh ati.. pes time tgk kucen nanes.. mak letak minyak gamat.. bg dy mkn whiskers..dy x mo.. mak aku bg air.. dy minum air pkai mulut dy yg x skit 2.. siannnn... pas dah 2, dy pun rehat..

siann tabooo.....


nilah keadaan mulut beliau.. x tawu pe benda 2..



Thursday, May 7, 2009

new award!!




hahahaha.. eh, salam a'laik..
haaaahh!! kali ni, kau nk tunjuk korang award dr flo plak..
hehehe.. sek dapat awrd je.. aku x pnah bg owg kan?? x pe la.. next time aku bg la plak..
heheh.. thanks flo.. k, now, aku nk cter ckit pasal kwn aku ni..
nama dberi minang flora malindo..
tggal dekat2 je ngan area umah aku..
kenal melalui fs iaitu, group sengal tergeliat (GrOup 1987)
even aku ni satu sekolah ngn dy waktu primary skool, tp ktorg x pnah mengenali ant 1 sama lain.. tp kwn aku dy knal, n kwn dy aku knal..
cmno lak 2??
haha.. pelik tapi benar kan???
now, bile dh selalu hang out, n manyak mende ktorg kongsi, maka termeterai la 1 janji bahawa..
" u r my pren miss flo!!"
hehehe.. cm bercinto lak kan??
tp btol la 2 kan?? lau x, xkn dapat awrd.. heheh..
nway, thanks flo!!
adios, amigos!!

Monday, May 4, 2009

konvoi ke serting hilir 5

allo!! huhuhuhu.. long time no c..
actually, aku bawu blk dr n9.. wahh!!.. dh lame tol la x jejak kaki kat sane..eh?? lame ke?
lame la gak.. hehehe..

2juan g sane wat pe?? hmmm.. ni paling excited nk cter ni.. haha.. kami pergi secara berjemaah..(ceeeeewahhh!!! cm sodap lak donga kan??) g wedding umah shekin.. shekin mane??
shekin shamsuddin@k.cun.. (ado cto d sebalik namo ni..hehehehe)


kami yg meraikan hari persandingn shekin...


ari jumaat g, aku ngn izan dah gerak nek ktm ke s'ban..pehh, bak kate izan, ponoh!! tp alhamdulillah.. smpai kat serdang, ktm susut.. maklom la.. ramai yg trun kat mid valley ngn mines je.. perjalanan ke s'ban yg mkn masa 45 minit 2 jd 1 jam lbh.. tau nape??
pasalnye......... tren osak plak..sume kena trun labu.. tggu next tren!! paneh lak gwo sey.. dah la cuaco paneh bona d bumi labu 2..


sempat plak pose..tgh2 paneh 2.. ado lak mato yg memandang...


hadoii.. parah.. nk nunggu lak.. x lame pas 2, smpai la tren tersebut.. setibanye d s'ban dlm kol 2 lbh.. dayah pun dtg ngn gahnye menjempot ktorng ngn menaiki kenari beliau.. (wahhh!! merah menyenggau lak keto dak ni.. buleh la 2.. dr tado cam sey ni.. hahahahha) kol bape lak dy jmpot ktorg 2?? kol 4 lbh.. hadoii.. lamo gak kami ni nunggu.. x soda.. aso nk hobin yo dak2 ni.. wat ketiak sey berpoloh yo.. adoii..tp x po.. sey redho yo.. free la katokan.. hehehe.. pas 2, pusing2 lak.. cari dak kucai ngn zaid.. yg bru smpai.. pas dh jumpe, gerak la ktorg carik tmpat nk isi pewot.. aku ngn izan dah melantak sementara tggu dayah td.. so, ktorg minum jela kat c2.. kenyang g.. sekali zaid belanja da... thnks zaid!! (time sey konyang lak dak zaid ni nk banjo kan?? x polah...)


lupo lak nk gtau.. b4 masuk kdai mkn 2, kucai pelawa mkn twisties beliau.. dy ulur kat anat dlu.. anat masuk mlut.. puuuiihhh!!! anat ludah.. dayah plak.. ngn konfidennye, amek segenggam.. dy masuk mulut... puiiiihhh!!! dy kuakan lek.. yg kat tgn 2.. dy masukkan lek dlm pastik.. hahaha.. zaid ngn kucai dh bantai golak dah.. dh tgk cm 2, ngn bijaknye, aku ngn izan tolak pelawaan beliau.. hahahha. twisties wasabi.. kakakaka.. pttla.. cm mangkak aso ae... dak2 ni la koba.. kakaka. 2 la.. owg tamak selalu rugi.. heheheh


pas dh soru.. masing2 bawa hala tuju.. kami ni g la beli hadiah kawen tuk shekin.. then, anta anati blk umah dy.. smpai je umah dayah, kami d sambut mesra oleh mak dayah..
ermm.. dah bese ngn umah dayah.. dh x segan dh.. family dayah pun mmg ok je ngan kami.. thanks dayah n family.. coz bg tumpang bermalam d c2 yeer..



soknye, kami sebanyak 7 kereta gerak ke destinasi utama seperti yg d rancang.. huhhh!! mmg happening gler.. asyik bangat dong!! mmg best!! sekali sekala jmpe kwn2 sekolah.. sekali jmpe, haa.. mmg havoc!! syok abes.. mmg x terkate, n x tergambar oleh kate2 la perasaan ktika 2.. yg pasti, mmg syok.. yg paling terjangke.. n x tersangke n x ter.. ter.. kesemua 7 kereta adalah keluaran perodua.. fuhhh!!! dah mcm konvoi perodua ke serting hilir.. hehehe.. ape2 la.. yg penting, smpai..

setibanye d sne, shekin n hubby br nk potong kek.. punyela shekin syok tgk kami dh smpai.. dy buleh plak tggalkan suami jmpe kami.. hadoi.. haru.. hehehe.. ngn gaya professional, mak andam dy ajak dy g potong kek...


ketika majlis potong kek.. wane gold!! kelas g2!!


hehehe.. k.cun.. k.cun.. x ubah.. smpaikan atas pelamin pon leh plak lari2 cm 2.. heheh.. klaka.. semoga berbhagia ye..

dlm kemeriahan 2, kami tambah lagi ngn meriahan yg termat meriah.. bile c eton ngn ase senang atinye, menyanyi lak kat c2.. lagu selamat pengntin baru.. hehhe.. sporting abeh laa..



thanks ton.. pasal nyanyi bagi pihak membe kt..




ble dh sorng start, mula la.. sume pon nk nyanyi.. dh gilir2 huhhh!!! ingat ni karaoke jamban ke?? x pela.. janji bes!! anot pun nyanyi.. diikuti pali.. then gee.. pehh!! mmg sporting.. yg pnting. sume pun enjoy.. heheheh.. sementara tggu puyu sampai..( puyu dr unisel.. ada paper, tp gaghkan dr gak blk n9.. atas sbb lame x jmpe membe2..) dak2 ni dah belasah bape bijik lagu ntah.. x dapek nk bilang do.. pengantin pon hepi gler ble kwn2 btol2 meraikan beliau.. x lame 2, puyu pon sampai.. pali lah manusia paling girang sekali.. yela.. nk jmpe awek..


pas dah setel sume, ngn dj kat c2 pon dh bungkos brg, kami pun beransur la jalan.. masing2 menuju ke rumah puyu plak.. basahkan tekak.. huhuhuh.. dh burak2 jam pun dh kul 5 lbh.. ktorg pun mintak diri masing2.. nk blk dh ni.. codeh.. codeh.. yg blk, slm2 la sume.. moga jumpe lagi.. yg len, x penat g.. g plak lepak kat ' D RIVER SIDE ' restaurant.. huhhh!! mkn2.. pnat la jln.. ngn panas.. mkn kat umah kenduri pon dah lapa lek aaa.. so, mkn kat cni.. kire mkn mlm la ni..


pas mkn.. haaa.. ni lagi sedih.. sbb sume pon beransur ke halaman masing2.. (len kali jumpe lagi ye.. hehehe.. daa... moga ukhuwah kt berpanjangan..)


skang tggalla kami.. (aku, izan, dayah, n pali)
waktu ni.. letih2 gak.. tp ok la.. pasal ada pali kan.. so, ada jela lawak dy.. x kering gusi.. dayah yg ngh drive, buleh plak benti tepi jln.. pasal x tahan.. goli lak ati.. lemah tgn.. lepas dah rlex kit.. br leh smbung drive... ermm pali follow la blk umah dayah..


x lame pas 2, kucai ngn zaid lak smpai.. nk amek c pali ni.. pasal td, kucai anta anati.. ni, kat umah dayah,mak dayah ajak plak dyorg mkn.. terpakse la mkn dyorg ni.. pali la paling semangat makn.. bertambah lak dey.. dy koba, x pandai nk tolak rezki ni.. bagslah cm 2.. murah rezki.. heheh..(huhh!! penatla taip..) pas mkn lepak jap.. dlm kol 11, dyorg pun gerak blik.. kami pon, mandi2 n tdo..letih!!


walopon kelam.. tp still nmpak g kn?? (blkang: pali, dpan pkai cap: kucai, baju kuning: zaid)

erm n pagi ni.. bgn awl2.. tb2 plak ada membe nk amek.. so, cancella nk nek ngn kucai..nek ngn nas.. anta smpai umah.. huhh!!penat.. tq nasrul.. anta aku smpai depan umah!! tq jugak kat izan pasal mengharungi 3 hari yg amat meletihkan!!!

Thursday, April 30, 2009

result yg mengecewakan..(^.,.^)

salam allzz!!
huhh!! result dah kua...
sume hepi.. membe2 aku sume pon hepi..sume nek pointer..
tp aku??
huhuhuhu.. codeh.. codeh.. x ptt.. xptt..
sampai ati cik UIA wat i cm ni..
nape??? nape? nape donia ni kejam???
nk tau result aku??
tgk sendiri la..=(

You are required to pay your compound at Bank Muamalat. To view result bring the receipt to Legal Unit for changing of payment status.

tgkla 2.. 2 yg UIA bg aku??

ptt ke x ptt???


Wednesday, April 22, 2009

award saya cantek!!


hahahahha... klaka.. awrd cantek.. saya ke???

i2 yg kt x tau..kakakka..
thanks flo..

cm bese, aku xnk jawab mane2 soklan..

aku cume nk jawab yg no 3 je..

leh x flo?? huhuh..xkire ar.. leh ke x.. nk gak wat!!




3.Nyata 7 sebab kenapa anda bangga menjadi perempuan

** perempuan i2 tinggi martabatnye d cc ALLAH..
** boleh dapat awrd ni..(hahaha.. ase nkhempok aku x?)
** jadi bongsu pompuan dlm family aku
** kawen t, suami yg tanggung kite.,,(dosa pon dy tggung.. maknenye???)
** boleh mekap2.. laki boleh ke???
** boleh simapan ambut panjang2 n paling best leh try tudung ekin.. heheheh
** syurga anak2 aku nanti terletak padaku..(aku ikot ko la ni, flo.. )

award from my beloved fwennn with no rules...


yeaa!!! dapat award lagi.. huhuhuh.. thanks frennn!!..

hahahha.. sowy.. x menepati citarase ko la ziera..

aku x ikut rules plak..

alamak!! terlebey sudahh!!

nway, thanks buddy!!

Tuesday, April 21, 2009

pulangkan

salam..hahaha.. munin all!!

nk tau x lagu asal misha omar- pulangkan??
saksikan laaaa....


lagu asal "pulangkan"
(Ex-Stud ent)
Sedikit bunga yang menggoda
Sekadar dipandang usah dibayar
Kau pasti tak percaya
Duitku bukan untukmu sayang
(Pegawai PTPTN)
Tiada kusangka kau sungguh kejam
Kau peram hutang yang kau pinjam
Namun takkan bahgia kehidupanmu
Bila engkau berkonvokau milikku
Pulangkan hutang-hutangku-(Peg awai PTPTN)
Oh hentikanlah menghantuiku-(Ex-Stu dent)
Oh pulangkan oh pulangkanlah padaku-(Pegawai PTPTN)
Kupulangkan semua hutangku-(Ex-Student )
Yang dikau peram tanpa relaku-(Pegawai PTPTN)
Bebaskanlah maafkan daku oh kasih-(Ex-Student)
(Pegawai PTPTN)
Tiada kemaafan di sini
Kau hutang tanpa bayar sesen lagi
Akan ku jejakimu kemana jua
Hingga hbes hutangmuu... =p